ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ တစ္ဆယ္႕နွစ္လ တစ္ဆယ္႕ နွစ္ပြဲအေနျဖင့္ လစဥ္ပြဲေတာ္မ်ား က်င္းပလ်က္ ရွိပါသည္။ ေရွးအတီေတမွသည္ ယေန႕မ်က္ေမွာက္ကာလအထိ နွစ္စဥ္လစဥ္ က်င္းပ လာခဲ့ၾကသည္မွာ ရိုးရာယဥ္ေက်းမွဳ တစ္ရပ္ ပင္ျဖစ္သည္။ သႀကၤန္ပြဲေတာ္မွသည္ တေပါင္း ပြဲေတာ္အထိ က်င္းပလာခဲ့ၾကရာ အခ်ဳိ႕ေသာ ပြဲေတာ္မ်ားသည္ ေနရာေဒသ၊ ထံုးတမ္းဓေလ့ အစဥ္အလာမ်ားကို မွီတည္ကာ က်င္းပၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ ပြဲေတာ္မ်ား ကား ေန႔ရက္ကို တည္မွီကာ ဘာသာ၊ သာသနာဆိုင္ရာပြဲေတာ္မ်ားအျဖစ္ က်င္းပၾကသည္။ အခ်ဳိ႕မွာ မိရုိး ဖလာ နတ္ပြဲမ်ားျဖစ္ၾကသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံသည္ လူမ်ဳိးေပါင္းမ်ားစြာ စုစည္းေနထိုင္ေသာ
ျပည္ေထာင္စုျဖစ္ေပရာ တစ္ေက်ာင္း တစ္ဂါထာ တစ္ရြာတစ္ပုဒ္ဆန္းဟူေသာ
စကားကဲ့သို႕က်င္းပၾကေသာ ပြဲေတာ္မ်ားလည္း အမ်ဳိး အမ်ဳိး ကြဲဲဲျပားၾကေပသည္။
ယင္းတို႕အနက္မွ ကြ်န္ေတာ္ေဖာ္ၿပ လိုေသာ ပြဲတစ္ခုမွာ
ေယာနယ္ေဒသရွိေက်းရြာအခ်ဳိ႕တြင္ ယံုၾကည္လက္ခံက်င္းပဆဲဲျဖစ္ေသာ
ပြဲတစ္ခုပင္ျဖစ္ပါသည္။ တစ္ခါႀကံဳ ဘူးရံုးမွ်နွင့္ စိတ္ထဲတြင္
စြဲၿမဲႀကံရစ္မည့္ ပြဲဟုလည္း ဆိုိခ်င္ပါသည္။ ထိုပြဲကို
ကြ်န္ေတာ္႕ဇာတိရြာေလးျဖစ္ေသာ မေကြးတိုင္း၊ ဂန္႕ေဂါခရိုင္၊ ထီးလင္း ၿမိဳ
႕နယ္အတြင္းရွိ အိုင္းမ အမည္ရ ရြာကေလးတြင္ က်င္းပေသာ ပြဲပင္ျဖစ္ပါသည္။
ကြ်န္ေတာ ့္ ဇာတိေျမ အိုင္းမရြာကား ထီးလင္း ဂန္႔ေဂါကားလမ္းေပၚတြင္
တည္ရွိပါသည္။ အဓိကအသက္ေမြးလုပ္ငန္းမွာ လယ္ယာစိုက္ပ်ဳိးေရး ျဖစ္ပါသည္။
လယ္ယာလုပ္ငန္း တစ္ဖက္နွင့္ အားလပ္ခ်ိန္ေလးမ်ားတြင္ မိန္းမႀကီး/ ငယ္တို႕မွာ
ဗိုင္း၊ ခ်ည္၊ ၀ါယက္ကန္း လုပ္ငန္းမ်ား ၾကားညွပ္လုပ္ကိုင္ၾကသည္။ ယခုအခါ
မာစရိုက္ခ်ည္ျဖင့္ ခ်ည္ေခ်ာ ခ်ိတ္ လံုျခည္ထုတ္လုပ္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ားပါ
လုပ္ကိုင္လာၾကပါၿပီ။ မိမိတို့ေယာမွ ထြက္ေသာ၀ါျဖင့္ ၀ါဖန္၊ ၀ါႀကိတ္၊
ဗိုင္းငင္၊ ခ်ည္ခ် အထည္ယက္လုပ္ငန္းမွာမူ မိရိုးဖလာ လုပ္ငန္းျဖစ္ကာ
အရြယ္ေရာက္ေသာ မိန္းကေလးမွန္သမွ် ဗိုင္းငွင္၊ယက္ကန္းတတ္ေျမာက္ရသည္။
ဗိုင္းယက္ကန္းမွ် မတတ္ေသာမိန္းကေလးကို ေခြ်းမ မေတာ္ခ်င္ၾက။
ယခုေဖာ္ျပလိုေသာ ပြဲမွာလည္း ယင္း၀ါဖန္ ၀ါႀကိတ္လုပ္ငန္းနွင့္ နွီးႏႊယ္ လ်က္ ရွိပါသည္။ အခ်ိန္မွာ ၀ါဆို ၀ါေခါင္လျဖစ္ကာ ေကာက္စိုက္ၿပီးစ ကာလတြင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုနွစ္မိုးေခါင္သျဖင့္ သည္ပြဲကို ၾကည့္ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ေကာက္စိုက္ၿပီး မိုးေခါင္သြားလို႕ မျဖစ္။ေရသြင္းနိုင္ေသာလယ္မ်ား မဟုတ္ၾက။ မိုးေကာင္းမွ ေကာင္းကင္က်ေရကို အားကိုးရေသာ လယ္မ်ားျဖစ္ရာ မိုးမွန္ေစလိုသည္။ ထိုသို႕မိုးရြာေစ လို ေသာေၾကာင့္လည္း ဒီပြဲကိုက်င္းပျခင္းျဖစ္သည္။ ပြဲအမည္မွာ မိုးေခၚပြဲ သို႕မဟုတ္ ဖိုက္ျခင္ေတာင္း ပြဲျဖစ္ပါသည္။ မိုးနတ္ကိုတင္ေျမွာက္ပသပူေဇာ္ ပြဲသည့္ပြဲျဖစ္ပါသည္။ေက်းလက္ ေတာရြာျဖစ္ရကား ပြဲလမ္းသဘင္ ရွားပါးပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္လည္း ထိုပြဲကို ကေလးသူငယ္မွအပ လူရြယ္ လူလတ္ ပိုင္းပါမက်န္ ၾကည့္လို ေသာပြဲျဖစ္သည္။ ညေနေန၀င္ရီ တေရာအခ်ိန္ ကပင္လွ်င္ အိုးစည္သံတစ္ထံုထံု၊ လင္းကြင္း(ရကြင္း)သံ တညံ ညံၾကားေနရၿပီ။
ကေလးမ်ား ေဟးလား...၀ါးလား... ေအာ္ဟစ္ျမဴးတူးေနၾကၿပီ။ ဆိုင္းသံဗံုသံၾကားလ်ွင္ ထိုးထိုးတြန္႕တြန္႔ ျဖစ္လာၾကၿပီ ဆိုရမည္။မိုးေခၚပြဲ သို႕မဟုတ္ ဖိုက္ျခင္ေတာင္း ကပြဲက်င္းပမည့္ ေနရာကား အလယ္လမ္းမၾကီး ေလးခုဆံုရာ ကြက္လပ္ေဘး ဇရပ္ၾကီး တစ္ေဆာင္အနီး တြင္ ျဖစ္သည္။ ဇရပ္၀န္းက်င္မွ ဖ်ာေပၚတြင္ ငွက္ေပ်ာဖီးဆိုင္နွင့္ အုန္းသီး လွလွ ထည့္ထားသည္ ကန္ေတာ့ပြဲမ်ား အုန္းသီးေပၚတြင္ ဖေယာင္းတုိင္မီး ထြန္းထားသည္။ ကန္ေတာ့ပြဲမ်ားတည္း။ မနီးမေ၀းတြင္ မူ ေအာက္လင္းဓါတ္မီးအိုးတစ္လံုး ထြန္းထားပါသည္။ အိုးစည္၀ိုင္းကလည္း ၿမိဳဳင္ၿမိဳင္ႀကီးတီးေနၾကပါၿပီ။ ရြာရွိရိုးရာ ျမန္မာ့ဆိုင္း အဖြဲ႕ကလည္း ပတ္စာေရစာ ျပင္ၾကၿပီ။ ( ကိုယ့္ရြာ ကိုယ့္ဆိုင္းမရွိလ်ွင္ ငွားရမည္ ) ျမန္မာ့ ဆိုင္းအဖြဲ႕လည္း ဧည့္ခံတီးမွဳတ္ ေဖ်ာ္ေျဖၾကၿပီ။
ခဏအၾကာတြင္ ၾကမ္းခင္းထားေသာ ဖ်ာမ်ားေပၚတြင္ ၀ါဂြမ္းဖတ္ရာတြင္ ထည့္စရာ အျဖစ္သံုးေသာ ျခင္းေတာင္းရွည္ႀကီး တစ္လံုးကို အလယ္မွာ ခ်ကာ အမ်ဳိးသမီးႀကီးမ်ား ၀ိုင္း၀န္းျပင္ဆင္ ေနၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထိုေနရာ ထိုအရာကား နတ္၀င္မည့္ေနရာပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။ (ဖိုက္ျခင္ ေတာင္းဆိုသည္မွာ ေဆးလိပ္ပိုမ်ားသဖြယ္ ရွည္ေမ်ာေမ်ာရက္လုပ္ ထားေသာ ႏွီးေသးေသး ေခ်ာေခ်ာျဖင့္ ရက္ထားေသာ ေအာက္ အနည္းငယ္ က်ဥ္းၿပီး အ၀တြင္ အနည္းငယ္ပိုၿပီး က်ယ္ကားေနသည့္ ျခင္းေတာင္း တစ္မ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။) ဖိုက္ျခင္ေတာင္းကရန္ ျပင္ဆင္ၾကေသာအခါ အဓိက မပါမျဖစ္ေသာ အရာ၀တၳဳ ပစၥည္းမ်ားမွာ -
၁။ ၀ါဂြမ္းဖတ္ရာတြင္ သံုးေသာျခင္းေတာင္းရွည္ႀကီးတစ္လံုး
၂။ ေတာင္သားရိုးရာ မိန္းမ၀တ္မ်ား ( အကၤ်ီ ၊ ထဘီႏွင့္ ခါးစည္းတံဘတ္စ အ၀တ္)
၃။ သီးပန္း ၊ သီးရြက္(မရပါက) နဘူးပန္း၊ နဘူးရြက္။
၄။ ၀ါပင္မွ ဆြတ္ယူထားေသာ ၀ါေပါက္၊ ၀ါတြက္၊(ဂြမ္းအျဖစ္မေရာက္ မီမူလအေန)
၅။ နံ႕သာျဖဴ နီ၊ အေမႊးအႀကိဳင္မ်ား ရိုးရာသနပ္ခါး စသည္တို႕သည္ မပါမျဖစ္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ပါသည္။
(ထီးလင္းမဂၢဇင္းပါ ေမာင္ေဌးလိႈင္(အိုင္းမ)ရဲ႕ စာမူအား ျပန္လည္ ကူးယူေဖာ္ျပသည္)
ယခုေဖာ္ျပလိုေသာ ပြဲမွာလည္း ယင္း၀ါဖန္ ၀ါႀကိတ္လုပ္ငန္းနွင့္ နွီးႏႊယ္ လ်က္ ရွိပါသည္။ အခ်ိန္မွာ ၀ါဆို ၀ါေခါင္လျဖစ္ကာ ေကာက္စိုက္ၿပီးစ ကာလတြင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုနွစ္မိုးေခါင္သျဖင့္ သည္ပြဲကို ၾကည့္ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ေကာက္စိုက္ၿပီး မိုးေခါင္သြားလို႕ မျဖစ္။ေရသြင္းနိုင္ေသာလယ္မ်ား မဟုတ္ၾက။ မိုးေကာင္းမွ ေကာင္းကင္က်ေရကို အားကိုးရေသာ လယ္မ်ားျဖစ္ရာ မိုးမွန္ေစလိုသည္။ ထိုသို႕မိုးရြာေစ လို ေသာေၾကာင့္လည္း ဒီပြဲကိုက်င္းပျခင္းျဖစ္သည္။ ပြဲအမည္မွာ မိုးေခၚပြဲ သို႕မဟုတ္ ဖိုက္ျခင္ေတာင္း ပြဲျဖစ္ပါသည္။ မိုးနတ္ကိုတင္ေျမွာက္ပသပူေဇာ္ ပြဲသည့္ပြဲျဖစ္ပါသည္။ေက်းလက္ ေတာရြာျဖစ္ရကား ပြဲလမ္းသဘင္ ရွားပါးပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္လည္း ထိုပြဲကို ကေလးသူငယ္မွအပ လူရြယ္ လူလတ္ ပိုင္းပါမက်န္ ၾကည့္လို ေသာပြဲျဖစ္သည္။ ညေနေန၀င္ရီ တေရာအခ်ိန္ ကပင္လွ်င္ အိုးစည္သံတစ္ထံုထံု၊ လင္းကြင္း(ရကြင္း)သံ တညံ ညံၾကားေနရၿပီ။
ကေလးမ်ား ေဟးလား...၀ါးလား... ေအာ္ဟစ္ျမဴးတူးေနၾကၿပီ။ ဆိုင္းသံဗံုသံၾကားလ်ွင္ ထိုးထိုးတြန္႕တြန္႔ ျဖစ္လာၾကၿပီ ဆိုရမည္။မိုးေခၚပြဲ သို႕မဟုတ္ ဖိုက္ျခင္ေတာင္း ကပြဲက်င္းပမည့္ ေနရာကား အလယ္လမ္းမၾကီး ေလးခုဆံုရာ ကြက္လပ္ေဘး ဇရပ္ၾကီး တစ္ေဆာင္အနီး တြင္ ျဖစ္သည္။ ဇရပ္၀န္းက်င္မွ ဖ်ာေပၚတြင္ ငွက္ေပ်ာဖီးဆိုင္နွင့္ အုန္းသီး လွလွ ထည့္ထားသည္ ကန္ေတာ့ပြဲမ်ား အုန္းသီးေပၚတြင္ ဖေယာင္းတုိင္မီး ထြန္းထားသည္။ ကန္ေတာ့ပြဲမ်ားတည္း။ မနီးမေ၀းတြင္ မူ ေအာက္လင္းဓါတ္မီးအိုးတစ္လံုး ထြန္းထားပါသည္။ အိုးစည္၀ိုင္းကလည္း ၿမိဳဳင္ၿမိဳင္ႀကီးတီးေနၾကပါၿပီ။ ရြာရွိရိုးရာ ျမန္မာ့ဆိုင္း အဖြဲ႕ကလည္း ပတ္စာေရစာ ျပင္ၾကၿပီ။ ( ကိုယ့္ရြာ ကိုယ့္ဆိုင္းမရွိလ်ွင္ ငွားရမည္ ) ျမန္မာ့ ဆိုင္းအဖြဲ႕လည္း ဧည့္ခံတီးမွဳတ္ ေဖ်ာ္ေျဖၾကၿပီ။
ခဏအၾကာတြင္ ၾကမ္းခင္းထားေသာ ဖ်ာမ်ားေပၚတြင္ ၀ါဂြမ္းဖတ္ရာတြင္ ထည့္စရာ အျဖစ္သံုးေသာ ျခင္းေတာင္းရွည္ႀကီး တစ္လံုးကို အလယ္မွာ ခ်ကာ အမ်ဳိးသမီးႀကီးမ်ား ၀ိုင္း၀န္းျပင္ဆင္ ေနၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထိုေနရာ ထိုအရာကား နတ္၀င္မည့္ေနရာပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။ (ဖိုက္ျခင္ ေတာင္းဆိုသည္မွာ ေဆးလိပ္ပိုမ်ားသဖြယ္ ရွည္ေမ်ာေမ်ာရက္လုပ္ ထားေသာ ႏွီးေသးေသး ေခ်ာေခ်ာျဖင့္ ရက္ထားေသာ ေအာက္ အနည္းငယ္ က်ဥ္းၿပီး အ၀တြင္ အနည္းငယ္ပိုၿပီး က်ယ္ကားေနသည့္ ျခင္းေတာင္း တစ္မ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။) ဖိုက္ျခင္ေတာင္းကရန္ ျပင္ဆင္ၾကေသာအခါ အဓိက မပါမျဖစ္ေသာ အရာ၀တၳဳ ပစၥည္းမ်ားမွာ -
၁။ ၀ါဂြမ္းဖတ္ရာတြင္ သံုးေသာျခင္းေတာင္းရွည္ႀကီးတစ္လံုး
၂။ ေတာင္သားရိုးရာ မိန္းမ၀တ္မ်ား ( အကၤ်ီ ၊ ထဘီႏွင့္ ခါးစည္းတံဘတ္စ အ၀တ္)
၃။ သီးပန္း ၊ သီးရြက္(မရပါက) နဘူးပန္း၊ နဘူးရြက္။
၄။ ၀ါပင္မွ ဆြတ္ယူထားေသာ ၀ါေပါက္၊ ၀ါတြက္၊(ဂြမ္းအျဖစ္မေရာက္ မီမူလအေန)
၅။ နံ႕သာျဖဴ နီ၊ အေမႊးအႀကိဳင္မ်ား ရိုးရာသနပ္ခါး စသည္တို႕သည္ မပါမျဖစ္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ပါသည္။
(ထီးလင္းမဂၢဇင္းပါ ေမာင္ေဌးလိႈင္(အိုင္းမ)ရဲ႕ စာမူအား ျပန္လည္ ကူးယူေဖာ္ျပသည္)
No comments:
Post a Comment