Menu

Thursday, July 28, 2016

ေတာင္သား လူမ်ိုးဆိုတာ ပ်ဴ လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ လက္က်န္ေတြလား

ဆရာၾကီးေဒါက္တာသန္းထြန္းက သူ႔ရဲ ႔ ( ပ်ဴေတြ ဘယ္ေပ်ာက္သြားသလဲ ) စာအုပ္ အမွာစာမွာ “”အခုထိ ေယာနယ္ထဲမွာ ပ်ဴေတြ ရွိေသးတယ္လို႔ ေျပာပါတယ္ ။ သို႔ေသာ္ အလြန္ရွားပါးသြားပါျပီ” …. ဆိုျပီး ေရးထားတာကို ဖတ္ရပါတယ္ ။ ဆရာၾကီးေျပာတဲ႔ စကား အသြားအလာကိုၾကည့္ရရင္ ေယာနယ္ထဲမွာ ပ်ဴလူမ်ိဳးလက္က်န္ေတြ ရွိေနေသးတယ္ဆိုတဲ႔ အဆိုကို တိတိက်က် မျငင္းပယ္ထားဘဲ အတည္ျပဳလက္ခံဖို႔က်ေတာ့လည္း သုေတသနျပဳမွဳေတြ လုပ္ဖို႔ လိုအပ္ေနေသးတယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပံုရတယ္ ။ “သို႔ေသာ္ အလြန္ရွားပါးသြားပါျပီ” ဆိုတဲ႔ စကားကေတာ့ ေယာနယ္ထဲမွာ ပ်ဴလူမ်ိဳးလက္က်န္ေတြ အနည္းနည္းေလးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ရွိေနတယ္ဆိုတာကို လက္ခံထားသိလုိပါပဲ ။
ပုဂံေခတ္ဦး သမုဒၶရာဇ္မင္းလက္ထက္မွာ ပ်ဴလူမ်ဳိးေတြျဖစ္တဲ႔ ေမာင္စိန္႔ ေခၚ ငစိန္႔တို႔တစ္စုက ပန္းပဲလုပ္ငန္းနဲ႔ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းျပဳရင္း ပုပၸါးအရပ္မွာ ေနထိုင္ၾကတယ္ ။ တစ္ေန႔မွာ ပုဂံမင္း သမုဒၶရာဇ္မင္းဟာ တစ္ပါးသူရဲ ႔ကုန္းေခ်ာမွဳေၾကာင့္ ေမာင္စိန္႔တို႔ လူတစ္စုအေပၚ မ်က္ေဒါသထြက္ျပီး ေသမိန္႔ေပးခဲ့တယ္ ။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေမာင္စိန္႔နဲ႔ စႏၵာေဒ၀ီ မိဘုရားအပါအ၀င္ လူတစ္စုဟာ ေနရင္းအရပ္ျဖစ္တဲ႔ ပုပၸါးေဒသကို ထားခဲ့ျပီး ပခုကၠဴနယ္ အတြင္းက ပုခန္းၾကီးရပ္ ၊ သံဖိုၾကီးအရပ္ တို႔မွတဆင့္ ယခု ေယာနယ္ထဲကို ေျပး၀င္ၾကတယ္ ။ ခရီးလမ္းတစ္ေလွ်ာက္ လမ္းခရီးကၾကမ္းထမ္းျပီး ေတာၾကီးေတာင္ၾကီးေတြကို ျဖတ္သန္းရတယ္ ။ ေျပးထြက္လာတဲ႔ အထဲမွာ မိန္းမသားေတြက အလြန္ေမာပန္းၾကျပီး သက္လံုမကြဲေစဖို႔ ရင္မွာ တဘက္စည္းျပီး ေျပးၾကရတယ္ ။
ပုန္းေအာင္းျပီး ေျပးလႊားေနရတဲ႔ ေတာင္တန္းကို ပုန္းေတာင္တန္း ( ေနာက္ေတာ့ ပံုေတာင္တန္းျဖစ္လာခဲ့တယ္ ) ေရွးကေခၚၾကတယ္ ။ အဲဒီလို ေျပးလႊားေနခဲ့ရာမွာ အုပ္စုတစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု မကြဲသြားေအာင္ ပုန္းေအာင္း ညာသံေပးျပီး ေျပးၾကရတယ္ ။ အဲဒီေတာင္ကိုေတာ့ ပုန္းညာေတာင္ ( ေနာက္ေတာ့ ပံုညာေတာင္ ျဖစ္လာတယ္ ) လို႔ ေရွးက ေခၚၾကတယ္ ။ ေမာင္စိန္႔နဲ႔ လူတစ္စုဟာ သူတို႔ ေရာက္ရွိေနတဲ႔ ေဒသအသစ္ ( ေယာေဒသ ) မွာ တျခားလူမ်ိဳးေတြက မင္းတို႔ ဘယ္ကေနလာၾကသလဲလို႔ ေမးရင္ .. ေတာင္ေပၚကလာတယ္ .. ဒါျဖင့္ရင္ မင္းတို႔က ေတာင္ေပၚကလာတဲ႔ ေတာင္သားလား လို႔ ျပန္ေမးရင္ ဟုတ္တယ္ တို႔တေတြဟာ ေတာင္သားေတြ ျဖစ္တယ္လို႔ ေျဖဆိုၾကတယ္ ။ အဲဒါေၾကာင့္မို႔ ေတာင္သားလူမ်ိဳးဆိုျပီး အမည္တြင္လာတယ္ ။ အဲဒီ ေတာင္သားလူမ်ဳိး ဆိုျပီး အမည္တြင္လာတဲ႔ သူေတြဟာ မူလက ပ်ဴလူမ်ိဳးျဖစ္ၾကေပမယ္ ့ ပုဂံမင္းရဲ ႔ ရန္ရွာမွဳမွကင္းေ၀းေအာင္ မူလလူမ်ိဳးအျဖစ္မွ ဖံုးကြယ္ျပီး စကားေျပာဆိုမွဳမွာေရာ အ၀တ္စားဆင္ျမန္းမွုမွာပါ ေျပာင္းလဲျပစ္လိုက္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္ ။ …….. ဒါက ေတာင္သားလူမ်ိုးနဲ႔ ပက္သက္လို႔ အစဥ္လာရ ေျပာစကားမ်ားကို အေျခခံျပီး ေရးသားၾကတာကို ေကာက္နုတ္ျပီး တင္ျပတာျဖစ္ပါတယ္ ။ ပညာရွင္မ်ားအေနနဲ႔ကေတာ့ အဲဒီအခ်က္လက္ေတြကို သုေတသန နယ္ပယ္မွာ အဓိကထားျပီး သံုးျပဳဖို႔ ခဲရင္းလိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္ ။
ေတာင္သားလူမ်ိဳးေတြဟာ မူလက ပ်ဴလူေတြ ျဖစ္ၾကတယ္ဆိုတာကို တခ်ိဳ ႔ သုေတသနပညာရွင္မ်ားကလည္း အခုလို သက္ေသျပၾကပါတယ္ ။ …….. ပ်ဴလူမ်ိဳးေတြဟာ ေယာက်ၤားျဖစ္ျဖစ္ ၊ မိန္းမျဖစ္ျဖစ္ ငယ္စသ္ကတည္းကေန အသက္ ၂၀ အထိ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေတြမွာ ေနၾကရတယ္ ၊ ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ ႔ တရားေတာ္ကို ေလးေလးစားစား လိုက္နာက်င့္သံုးၾကတယ္ ၊ အသက္ ၂၀ မွာ တကယ္လုပ္နိဳင္တဲ႔ သူေတြက်ေတာ့ ရဟန္း၀တ္ၾကတယ္ ၊ မိန္းကေလးဆိုရင္ ဘိကၡဴနီမအျဖစ္ နဲ႔ သာသနေဘာင္၀င္ၾကတယ္ ၊ အရြယ္ေရာက္လာတဲ႔ မိန္းကေလးမ်ားက ဘိကၡဴနီမ ၀တ္ဆင္သလိုမ်ိဳး ရင္စည္းကို ၀တ္ဆင္ၾကတယ္ ။ ေတာင္သားလူမ်ိဳး အရြယ္ေရာက္လာတဲ႔ အမ်ိဳးသမီးမ်ားမွာ ရင္စည္းကို အခုထိ၀တ္ဆင္ၾကတုန္းျဖစ္တယ္ ။ ေနာက္ျပီး ပ်ဴလူမ်ိဳးေတြဟာ အျဖဴေရာင္ ပိတ္ခ်ည္ကို၀တ္ဆင္ၾကတယ္ ။ အခုလက္ရွိ ေတာင္သား လူမ်ိဳး အရြယ္ေရာက္ျပီး မိန္းကေလးမ်ား ၀တ္ဆင္ေနၾကတဲ႔ ရင္စည္းနဲ႔ အျဖဴေရာင္ပိတ္ထည္ေတြဟာ ပ်ဴလူမ်ဳိးတို႔ရဲ ႔ ၀တ္စားမွဳ ျပယုဂ္ျဖစ္တယ္ …ဆိုျပီး သက္ေသျပၾကပါတယ္ ။ ဒီအခ်က္လက္ေတြကိုက်ေတာ့ သုေတသန၀ါသနာရွင္ျဖစ္တဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ ့အေနနဲ႔ မဆိုးဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္ ။ ဒါေပမယ့္လည္း ပညာရွင္မ်ားက ဘယ္လို ေကာက္ခ်က္ခ်မယ္ဆိုတာ မေျပာတတ္ေသးပါဘူး ။ ေယာေဒသက ေတာင္သားလူမ်ိဳးေတြဟာ ပ်ဴလူမ်ိဳး လက္က်န္ေတြ ဟုတ္မဟုတ္ သက္ေသျပဖို႔ကိုေတာ့ ဆက္လက္ျပီး သုေတသနျပဳဖို႔ေတာ့ လိုအံုးမွာပါ ။
အခု ေတာင္သားလူမ်ိဳးေတြနဲ႔ ပက္သက္ျပီး ဖတ္ဖူးမွတ္ဖူးသေလာက္ကို နည္းနည္းေလာက္ ေျပာၾကည့္ပါမယ္ ။ ပညာရွင္မ်ား တစ္ညီ တစ္ညႊတ္ထည္းလက္ခံထားတဲ႔ အခ်က္က ေတာင္သားလူမ်ိဳးေတြဟာ အစဥ္ဆက္ေျပာေနၾကသလို ပုပၸါးနယ္ဘက္ကေန မင္းဒါဏ္သင့္ျပီး ေျပာင္းေရႊ ႔လာၾကတဲ႔ သူေတြမဟုတ္ဘဲ ခ်င္းနဲ႔ဗမာ ေပါင္းစပ္ျပီး ဆက္သက္လာတဲ႔ မ်ဳိးႏြယ္စုေတြျဖစ္ၾကတယ္ ဆိုတာပါပဲ ။ ေယာနယ္ထဲကို လက္ရွိေယာလူမ်ိဳးထက္ေနာက္က်ျပီးမွ ေရာက္လာတယ္ဆိုတာကေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္ ။ ဒါေၾကာင့္လည္း အရင္က ေယာေဒသအတြင္းကို ေရွးဦးစြာ ေရာက္နွင့္ေနတဲ႔ ေယာလူမ်ိဳးေတြက ေနာက္ပိုင္းမွ ေရာက္လာတဲ႔ ေတာင္သားေတြကို ေဒသခံ ( ေယာ ) မ်ားက သူတို႔ေနထိုင္ရာ ႔ျမိဳ ႔ရြာအျပင္ပမွာသာ ေနရာေပးေလ့ရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္ ။ သေဘာကေတာ့ ေနာက္မွ ၀င္လာတဲ့ ေတာင္သားေတြကို သူတို႔ ရပ္ရြာအတြက္ ခ်င္းလူမ်ဳိးတို႔ရဲ႕ ရန္မွကြာကြယ္နိဳင္ဖို႔ အကာအကြယ္ သေဘာမ်ိဳးနဲ႔သာ ေနေစတာ ျဖစ္နိဳင္ပါတယ္ ။
ဒါေၾကာင့္မို႔ အဲဒီ အခ်ိန္က ေတာင္သားေတြကို ေဒသခံေယာတို႔က “အိမ္ကာ” ဆိုျပီးေခၚၾကတာျဖစ္မယ္ထင္ပါတယ္ ။ ခ်င္းေတြက ေတာင္သားမ်ားကို “ဒိုကီး” ( ေျပး၀င္လာသူ ) ေခၚၾကျပီး ေတာင္သားမ်ားကလည္း သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ က်ေတာ့ “ရုန္းဒူး” ( မင္းမ်ဳိးမင္းႏြယ္ ) ဆိုျပီး ေခၚၾကပါတယ္ ။ ေတာင္သားလူမ်ိဳးေတြထဲမွ ေယာနယ္ထဲကို ပထမဆံုး ၀င္ေရာက္လာတဲ့ လူစုဟာ ေၾကာျမစ္၀ွမ္းမွာ ပထမဆံုးအေျခစိုက္ေနထိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္ ။ ေနာက္ အဲဒီကမွ တဆင့္ ပံုေတာင္ ပံုညာေတာင္ တို႔ကို ေက်ာ္ျဖတ္ျပီး ထီးလင္း ဂန္႔ေဂါနယ္ မ်ားထဲ ကို ေရာက္ရွိလာၾကတာ ျဖစ္တယ္ဆိုျပီး Owen , MaJor , F.C Pakokku ( Burma Gazetteer ) Volume A, Rangoon , Government Printing , 1913 , P . 28 . Abbreviation , PKU မွာ ေဖၚျပထားတယ္လို႔ဆိုပါတယ္ ။ ေယာျမိဳ ႔နယ္၀န္းက်င္ေဒသ အတြင္းကိုေတာ့ ေစာ္ဘြား အဘမ်ိဳးထြန္း လက္ထက္က်မွ ေရာက္ရွိလာၾကျပီး ခရစ္နွစ္ 1777 ခုနွစ္မွာ ေတာင္သားလူမ်ိဳးမ်ားေနထိုင္ရာ ( မီအယ္ ၊ ေတ ၊ ရြာသာ ၊ ေအာက္က်င္း ၊ ေတာင့္တင္ ) စတဲ႔ ေတာင္သားရြာငါးရြာဆိုျပီး ျဖစ္လာတယ္လို႔ဆိုပါတယ္ ။ မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္ ေရာက္မွာေတာ့ ေယာနယ္မွာ ေတာင္သား ရြာ ၁၀ ရာြထိရွိလာျပီျဖစ္ပါတယ္ ။ ဒါေပမယ့္လည္း 1777 ခုနွစ္က ေန မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္ အနွစ္တစ္ရာေလာက္၀န္းက်င္ အခ်ိန္ေတာတြင္း ေတာင္သားမ်ားရဲ ႔လူဦးေရ တိုးပြားနုန္းမွာ ေနွးေကြးေနျပီး အဲဒီလို ေနွးေကြးမွဳ ရွိေနတာဟာ ေတာင္သားလူမ်ိဳးမ်ားအတြင္း လူမ်ိဳးတူသူမ်ားအခ်င္းခ်င္းသာ လက္ဆက္ေပါင္းသင္းေနထိုင္ခြင့္ရွိတဲ႔ စည္းမ်ဥ္း ေၾကာင့္မို႔ျဖစ္နိဳင္တယ္လို႔ သုေတသီမ်ားက ယူဆၾကပါတယ္ ။ အခုခ်ိန္မွာေတာ့ ေတာင္သားလူမ်ိုးေတြဟာ တျခားတိုင္းရင္းသားမ်ားနဲ႔ လည္း လက္ဆက္ေနထိုင္ ေနၾကျပီလို႔ သိရပါတယ္ ။
ကၽြန္ေတာ့္ အေနနဲ႔ ေယာနယ္ထဲက ေတာင္သားလူမ်ိဳးမ်ားအေၾကာင္း စိတ္၀င္စားမိလို႔ သူတို႔အေၾကာင္းေရးထားတဲ႔ စာအုပ္ေတြကို လက္လွမ္းမီသေလာက္ ရွာဖတ္ဖူးပါတယ္ ။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ့ လက္လွမ္းက တိုလြန္းေတာ့လည္း ေတာင္သားလူမ်ိုးနဲ႔ပက္သက္ျပီး အခူခ်ိန္ထိ နည္းနည္းေလးပဲ ေလ့လာသိရွိရပါေသးတယ္ ။ အခါခြင့္သင့္ရင္ေတာ့ ေတာင္သားလူမ်ိုးတို႔ ေနထိုင္ရာ ရြာေတြကို သြားေရာက္ လည္ပတ္ဖို႔ စိတ္ကူးထားပါတယ္ ။ အထူးသျဖင့္ ထီးလင္းျမိဳ ႔မွ ၈မိုင္အကြာမွာရွိတယ္ဆိုတဲ႔ ေတာင္သားလူမ်ိဳးမ်ား ေနထိုင္ရာ “၀က္သက္ေက်းရြာ” ေလးကိုေရာက္ဖူးခ်င္ပါတယ္ ။ ေနာက္ျပီး ေတာင္သားလူမ်ိဳးမ်ားအေၾကာင္း ေျပာျပနိဳင္တဲ့သူမ်ားဆီမွလည္း အခ်က္လက္ေလးေတြလိုခ်င္ေသးတာမို႔ အခု ဒီပိုစ္ေအာက္မွာ ကြန္မန္းေပးျပီး တင္ျပေပးၾကဖို႔ ေတာင္းဆိုလိုက္ရပါတယ္ ခင္ဗ်ာ ။ ( ရန္ေနာင္စိုး )
( အကိုးအကား )
- ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေယာေဒသ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ( ေအဒီ ၁၇၅၂ - ၁၈၈၅ ) ( ဦးေက်ာ္ - အျငိမ္းစား သမိုင္းပါေမာကၡ )
- ျမတ္နိဳးဖြယ္ရာ ျပည္ျမန္မာ ေဆာင္းပါးေပါာင္းခ်ဳပ္ ( ေဒါက္တာ ဦးေဖဥာဏ္ )
- Race Of Burma by MaJor C.M. Enripuez ( ျမန္မာျပန္ )
Credit= Yannaung Soe





No comments:

Post a Comment